naar top
Menu
Logo Print

Verkoopkanalen dierenvoeding

Waar kopen Nederlanders de voeding voor hun dieren?
magazine

Sinds 2002 vindt er in Nederland een jaarlijks onderzoek plaats onder 7.500 huishoudens naar de honden- en kattenpopulatie. Vanaf dit jaar worden ook metingen van andere huisdieren meegenomen, zoals knaagdieren, paarden, vissen, vogels en reptielen. De resultaten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking en het onderzoek wordt uitgevoerd door SAMR (SmartAgent MarketResponse) in opdracht van de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG), de branchevereniging van petfoodfabrikanten en -importeurs; en Dibevo, de brancheorganisatie voor ondernemingen in de gezelschapsdierensector. Huisdiereigenaren besteden gemiddeld 30 euro per maand aan hun huisdier. Uit het onderzoek blijkt dat de dierenspeciaalzaak veruit het belangrijkste verkoopkanaal is voor diervoeding. In de categorie├źn zangvogels en siervissen koopt zelfs meer dan 71% van de huishoudens hun voeding bij de dierenspeciaalzaak. De uitzonderingen zijn voedsel voor katten en pluimvee: de supermarkt blijkt het voornaamste verkooppunt voor kattenvoeding en voeding voor pluimvee wordt vooral aangeschaft bij tuin-/dierwinkels als Boerenbond. Dierenspeciaalzaken en tuincentra gaan gelijk op wat betreft de verkoop van voer voor vijvervissen. Samen omvatten ze 77% van de markt. Na vijvervissen scoren tuincentra het best met voeding voor siervissen (12%) en knaagdieren (7%). Circa 10% van de honden-, katten- en reptielenbezitters koopt hun voeding via internet. Bij de overige huisdieren schommelt dat overwegend tussen de 0 en 5%.

DIBEVO

DIBEVO

+31344550433
+31334552835